Mobile repairs

سایت تخصصی برای تعمیرکاران موبایل

Mobile repairs

سایت تخصصی برای تعمیرکاران موبایل

با سلام
من قصد دارم تا با اطلاعاتی که در این وبلاگ می گذارم شما تعمیرکاران در تعمیر کردن گوشی های همراهی کنم.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

                                                

مقاومت : این قطعه در مدارات الکتریکی باعث میشود تا الکترون کمتری از مسیر عبور کند و در برابر عبور حریان الکتریکی از خود مقاومت نشان می دهد.از مقاومت ها در مدارات موبایل برای کاهش جریان الکتریکی ، کاهش ولتاژ ورودی و خروجی در مسیر ، عملیات تقسیم ولتاژ و همچنین به عنوان محافظت از مسیر بسته به نوع کاربرد در مدار موبایل استفاده میشود. واحد اندازه گیری مقاومت اهم میباشد که با حرفΩ نمایش داده میشود.

انواع مقاومت ها:

مقاومت ثابت:اغلب به رنگ مشکی، سبز و آبی هستند،این تفاوت رنگ به خاطر تلورانس درصد خطا است.مقاومت های مشکی با تلورانس ۵% ،مقاومت های سبز یا آبی با تلورانس ۱% هستند. روش خواندن مقاومت های SMD  :

آموزش تئوری تعمیرات موبایل(قطعات SMD)3

روش تست : برای تست مقاومت های ثابت ، اگر مقدار را بدانیم که با یک تلورانس ۱۰% می توان از صحت آن اطمینان حاصل کرد، اگر مقدار عددی آن را نداریم پراپ را دو سر مقاومت میگذاریم ، بعد از آن جهت پراپ ها را بر عکس میکنم عددی که در دو حالت به ما نمایش می دهد باید یکسان باشد،مثلا یک مقاومت ۱۰۰Ω با تلورانس ۱۰% باید عدد نمایشی بین ۹۰ الی ۱۱۰ باشد. در صورتی که اعداد مشابه نمایش داده نشد ویا عدد ۱ را مولتی متر نشان داد، برای اطمینان بیشتر باید مقدار ظرفیت مقاومت مولتی متر را افزایش بدهیم ولی اگرهمچنان جواب نگرفتیم مقومت خراب است.

مقاومت فیوزی:در ساختمان داخلی این نوع مقاومت ها یک رشته سیم نازک وجود دارد که اگر جریان عبوری از آن بیش از حد مقدار مقاومت آن باشد،مانند یک فیوز عمل کرده و رشته سیم پاره میشودو باعث جلوگیری از عبور جریان در مسیر بعد از خودش میشود. این مقاومت ها به صورت سری در مدار نصب میشود. معمولا به رنگ مشکی هستند و کمی بزرگتر از مقاومت های ثابت SMDهستند و مقدار مقاومتشان روی آن نوشته شده است. برای مثال مقاومت فیوزی F2000 که به صورت سری در مسیر شارژ نوکیا قرار دارد که اگر جریان بالاتر از حد تحمل به آن وارد شود،دیگر گوشی شارژ نمی شود.انواع مقاومت های فیوزی که در مدارات موبایل استفاده میشود R22 ,R27,K , R100  در برخی از بردهای موبایل نیز با عدد ۰ و یا ۰۰۰ نیز نمایش داده میشود.

مقاومت های متغیر:این گونه از مقاومت ها مقدر آن ثابت نیست و عوامل مختلف محیطی و فیزیکی باعث تغییر مقدار مقاومت آن میشود.انواع مقاومت های متغیر بسته به نوع استفاده آنها:

پتانسیومتر:این مقاومت ها یک ولووم به صورت دستی دارند که باعث افزایش یا کاهش مقاومت آن می شوند،که البته استفاده این گونه از مقاومت ها  منسوخ شده است

وریستور:(VDR)این گونه از مقاومت ها با ولتاژ دریافتی تغییر میکنند و مقدار مقاومتشان به مقدار ولتاژ ورودی بستگی دارد.یعنی در اثر افزایش ولتاژ بیش از حد مجاز ، چون به صورت موازی در مسیر مدار است مقدار مقاومت آن کاهش  پیدا میکند و مقدار ولتاژ اضافی را به زمین منتقل میکند تا به قطعات دیگرآسیب نرسد.

معمولا به رنگ خاکستری تیره است و در حالت سالم در حدود ۵۰KΩ مقاومت دارد.بیشترین استفاده در مسیر مدارات بلندگو، میکروفن، کلید خاموش/روشن، بازر،شارژ، صفحه کلید، مسیر باطری را دارد. چون جنبه محافظتی دارد و به صورت موازی است میتواندر صورت خرابی جای آن سیم کشید ولی جنبه حافظت آن حذف میشود.بسیار به آب و رطوبت حساس اند و در گوشی های آبخورده باید حذف شوند.در صورت خرابی اتصال کوتاه می شوند و در تست بازر مولتی متر فقط صدای بوق شنیده می شوند.

ترمیستور:(PTC , NTC ) مقدار این نوع مقاومت ها نسبت به حرارت تغییر میکند،مقاومت NTC با افزایش دمای محیط یا برد مقاومتشان کم میشود و جنبه محافظتی از سایر قسمت ها در مقابل افزایش دما را دارند. یکی از علتهای عدم شارژ ،گوشی شارژ نکند ، یا گوشی داخل شارژ باشد و فرمان Low Battery بدهد، یا برای اندازه گیری دمای باطری هنگام شارژ،یا فرمان افزایش دما و خاموشی گوشی همگی از وظایف یا علل خرابی این مقاومت است،برای تست آن ابتدا مقدار  مقاومت را اندازه گیری میکنیم سپس به مقاومت حرارت میدهیم و دوباره اندازه گیری میکنیم،باید در این حالت مقاومت تغییر کرده باشد در غیر این صورت مقاومت خراب است.

مقاومت LDR (فتورزیستور) :مقاومت متغیری است که مقدار آن تابع نر محیط است. در مدارات موبایل به عنوان حسگر نور به کار میروند،معمولا این مقاومت ها در مسیر نور پس زمینه یا فلاش دوربین، ویا در گوشی های هوشمند به عنوان حسگر نور (light sensor) استفاده میشوند. به رنگهای قرمز،سفید،سبز وآبی در صفحه نمایش و سایر قسمت های برد استفاده میشود.

مقاومت MDR:وابسته به میدان مغناطیسی هستند،که معمولا در گوشی های تاشو هنگام بسته شدن گوشی و خاموش شدن ال سی دی  از این نوع مقاومت ها استفاده میشود .در برنامه های قطب نما،جهت نما و قبله نما و برنامه های مشابه و همچنین کیف های فلیپ کاور از این حسگر استفاده میشود.

سلف:در واقع نوعی سیم پیچ هستند که در برابر عبور جریان مخالفت نشان می دهد وجریان خیلی زیاد باعث قطعی آن می شود.این قطعه در مدارات موبایل برای محافظت مسیر در برابر ولتاژ و جریان زیاد و همچنین نویزگیری استفاده میشود. در واقع نویزگیر مسیر عبوری جریان است که البته عبور جریان زیاد و نوسانات شدید باعث قطع شدن سلف میشود.

                                          

  • ۹۷/۰۹/۲۵
  • amir goudarzi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی