Mobile repairs

سایت تخصصی برای تعمیرکاران موبایل

Mobile repairs

سایت تخصصی برای تعمیرکاران موبایل

با سلام
من قصد دارم تا با اطلاعاتی که در این وبلاگ می گذارم شما تعمیرکاران در تعمیر کردن گوشی های همراهی کنم.

بایگانی

بررسی ومقایسه انواع CPU در گوشی های تلفن همراه

از آن جایی که امروزه بازار متنوعی در خرید گوشی های تلفن همراه وجود دارد و هر کاربری با توجه به نیاز های خود باید از میان این بازار متنوع و بزرگ انتخاب مناسبی داشته باشد بر آن شدیم تا با معرفی انواع مدل های cpu در این مقاله به زبان ساده کمکی در کامل شدن اطلاعات و انتخابی درست در این بازار را فراهم آوریم.

cpu

Cpu یکی از مهم ترین اجزای تلفن همراه می باشد زیرا تمامی پردازش ها توسط این واحد صورت می پذیرد و دلیل نارضایتی برخی از افراد در هنگی گوشی و سرعت پایین و ... به دلیل انتخاب اشتباه همین مورد میباشد.
امروزه تقریبا اکثریت cpu های موجود از ARMبرای ساخت chipset های خود استفاده می کنند.
چهار پارامتر در انتخاب یک cpu یا همان پردازش برای ما اهمیت دارد..

1 - تعداد هسته ها

هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد تعداد کارهایی که در یک واحد زمان می تواند انجام دهد بیشتر است. به طور مثال یک cpu چند هسته ایی به راحتی می تواند چند برنامه را به طور موازی اجرا کند ولی در تک هسته با هنگی روبه رو می شود و این اشتباه رایج وجود دارد که کاربران فکر می کنند با اضافه شدن تعداد هسته سرعت پردازش بالا می رود که چنین نیست.

2 - سرعت پردازش

هرچه سرعت عدد بالاتری باشد سرعت پردازش بالاتر رفته با سرعت بالاتری برنامه ها را پردازش می کند. به زبان ساده اگر در یک cpu تک هسته با سرعت 1گیگاهرتز یک برنامه را در زمان 4 ثانیه اجرا کند در cpu دیگر تک هسته با سرعت 2گیگاهرتز همان برنامه را در زمان 2 ثانیه پردازش و اجرا میکند.

3 - چند بیت بودن cpu

یکی از پارامتر های دیگر در رابطه با cpu 32 بیت و 64 بیت برای ان می باشد.64 بیت نسبت به 32 بیت برتری دارد و دلیل ان سرعت بیشتر نیست بلکه 64 بیت می تواند تعداد بیشتری از عملکرد ها را به انجام برساند که این امر بسیار حایز اهمیت است.

4 - انواع chipset ( که نوع chipset برای ما اهمیت بیشتری دارد)

در این قسمت تمامی cpu های مختلف که در بازار امروز در برند های مختلف از ان استفاده می شود را معرفی و بررسی کرده و انتخاب درست را به عهده خواننده می گذاریم.

  • 1 - کوالکام اسنپدراگون Qualcomm snapdragon

Qualcomm-Snapdragon

چیپست کوالکام که متعلق به شرکت امریکایی می باشد سابقه طولانی در صنعت مخابرات و موبایل دارد. در بازار امروز یکی از بهترین و قوی ترین چیپست های بازار به شمار می رود و اکثریت شرکت های مطرح تلفن همراه از جمله SAMSUNG و HTC و LG و SONY و... از این چیپست قدرتمند بهره می برند. یکی از دلایل موفقیت و پیروزی این چیپست در برابر رقیبان خود قدرت پردازش بالا و قدرت تطابق پذیری بالا با سیستم عامل ها و دستگاه های مختلف می باشد. سرعت بالا و هنگی پایین باعث محبوبیت این چیپست در میان کاربران تلفن همراه شده بطوری که همیشه نسبت به رقیبان خود پیشتاز بوده و کیفیت بالایی را ارایه می دهد.البته جای این نکته هست که به علت گران بودن این چیپست اکثرا در مدل های خوب و گران برندهای مختلف استفاده می شود و در گوشی های میان رده یا پایین عمدتا از پردازشگر های ارزان قیمت تر مانند مدیاتک برای صرفه جویی در هزینه و پایین اوردن قیمت نهایی استفاده می شود.

در کل CPU اسنپدراگون شامل 4 سری متفاوت می باشد سری 200 که عمدتا برای محصولات ارزان قیمت تر استفاده می شود،سری 400 که بازه ی بزرگی از سری دستگاه های اندرویدی از ان استفاده می کنند و سری 600 که در دستگاه های میان رده ی بازار از ان استفاده می شود و سری 800 که در حال حاضر پرچمداران تلفن همراه از ان استفاده می کنند.

  • 2 - چیپست مدیا تک MEDIATEK

mediatek

کمپانی مدیا تک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپست می باشد که طیف وسیعی از موبایل ها و تبلت ها از ان بهره می برند.این کمپانی تایوانی اصل کاری خود را بر پایه ارزان بودن و کاهش هزینه بنا نهاده است به همین دلیل این چیپست ارزان قیمت در اکثر گوشی ها و تبلت های ارزان قیمت و میان رده استفاده می شود که متاسفانه چیپست مدیا تک از کیفیت بالایی برخوردار نیست و سرعت پایین و هنگی بالا مخصوصا در گوشی های ارزان قیمت و میان رده واقعا ازار دهنده می باشد.هرچند در سری های جدید این چیپست ها نسبت به قبل خود بسیار بهتر شده ولی کماکان نسبت به رقبای خود ضعیف تر عمل کرده و خروجی دلچسبی ارایه نمی کند هرچند که در اعداد محاسباتی و تبلیغات به نظر قدرتمند می اید ولی در واقعیت بازهم نسبت به رقبای خود مانند کوالکام و .. ضعیف عمل کرده است و دلیل آن هم ارزان تمام شدن قیمت نهایی می باشد که اکثر گوشی های Huawei از این چیپست استفاده می کنند که دلیل ارزان بودن این گوشی نسبت به برندهای دیگر همین امر می باشد.البته امروزه برندهای دیگر مانند SONY و HTC در بعضی از مدل های میان رده خود برای پایین اوردن هزینه و قیمت تمام شده کمتر از این چیپست نیز استفاده می کنند که در این گوشی ها نیز با مشکلات زیادی روبرو هستیم از موارد مثبت این چیپست می توان به مصرف پایین انرژی اشاره کرد.

  • 3 - چیپست ALLWINER

allwinner

این چیپست ارزان قیمت متعلق به یک کمپانی چینی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار است ولی به علت ارزان بودن برای برندها و مدل های نا اشنای بازار مناسب می باشد. منظور از برندهای نااشنا گوشی ها و تبلت هایی می باشد که با اسم های متنوع در بازار ایران به نام چینی و ارزان به فروش می رسد.

  • 4 - چیپست HISILICON

hisilicon

چیپست های هایسیلیکون متعلق به یک شرکت چینی می باشد که امتیاز آن را کمپانی Huawei داراست و در اکثر گوشی های Huawei از این چیپست که متعلق به خود شرکت است استفاده می شود. این چیپست روند رو به رشدی دارد و در گوشی های جدید Huawei از این چیپست بیشتر استفاده می شود ولی هنوز هم در مقابل چیپست هایی مانند کوالکام ضعیف عمل کرده ولی در حد نیاز انتظارات را فراهم کرده است.

5-چیپست Exynos

exynos

این چیپست تولید کمپانی سامسونگ می باشد و در محصولات خود شرکت سامسونگ به کار می رود.می توان گفت بعد از کوالکام exynos یکی از قوی ترین چیپست های حال بازار به شمار می رود.ضعف این چیپست می توان به مصرف بالاتر آن نسبت به کوالکام اشاره کرد ولی سرعت مناسب این چیپست انحصاری روی گوشی های سامسونگ بسیار خوب عمل کرده است و نتیجه مطلوبی را به جا گذاشته است.تمام سعی شرکت سامسونگ در ارتقای این چیپست و جایگزینی کامل این چیپست به جای چیپست کوالکام روی محصولات خود می باشد که به همین دلیل هم روند رو به رشدی را طی می کند و هم رقابت تنگاتنگی با چیپست کوالکام دارد.

 

6-چیپست Apple

apple

 

چیپست دستگاه های apple که با حروف A نشان داده می شود متعلق به کمپانی امریکایی خود شرکت apple می باشد که در محصولات apple از جمله iphone و ipad استفاده می شود.البته ذکر یک نکته جالب در رابطه با چیپست های کمپانی apple این می باشد که این شرکت از ابتدا تا ایفون 3Gs از خریداران چیپست های شرکت سامسونگ بوده است. ولی از مدل 3GS به بعد چیپست انحصاری خود را تولید می کند. چیپست های سری A هم مثل چیپست های دیگر بر پایه ی ARM ساخته می شود.
تمامی کار طراحی قسمت های مختلف این چیپست مانند هسته ها و پردازش گرافیکی و ... توسط خود شرکت اپل طراحی شده و توسط کمپانی هایی مانند سامسونگ تولید می شود. یکی از نقاط قوت این چیپست طراحی کاملا هماهنگ با سیستم عامل ios می باشد به همین دلیل خروجی بسیار لذت بخشی را تجربه می کنیم.
چیپست کمپانی اپل یکی از قدرتمند ترین چیپست های حال بازار بوده و خارج اعداد و ارقام کیفیت بالا،هنگی پایین با سرعت بالا نشانگر قدرت این چیپست می باشد که رضایت کاربران مصرف کننده را به همراه داشته است.